culture24.blog.ir

این وبلاگ همه آنچه که به حوزه فرهنگ و هنر مربوط می شود، را پوشش می دهد.

culture24.blog.ir

این وبلاگ همه آنچه که به حوزه فرهنگ و هنر مربوط می شود، را پوشش می دهد.

  • ۰
  • ۰

شاید شما به فکر خرید فرش هستید. اما درست زمانی که قصد خرید دارید، با انواع مختلفی از فرش های بازار روبرو خواهید شد که قیمت ها و کیفیت های مختلفی دارند. اما فرش خوب چطور است؟ همانطور که احتمالاً می دانید فرش ها نیز به دو صورت ماشینی و دست ساز تولید و ارائه می شوند.

فرش دستباف بسیار گرانتر از نوع ماشینی است. البته این قیمت های گران قیمت همیشه دلیل کیفیت بالا نیست. مانند خود فرش، در فرش نیز نوع و کیفیت مواد اولیه تأثیر مستقیم و زیادی بر کیفیت محصول نهایی دارد. یکی از مواردی که به خصوص در فرش ها با آن روبرو می شویم استفاده از نخ ابریشم در محل کار است. نخ ابریشم فرش ها را ظریف، دقیق، زیبا و البته گرانتر می کند.

مواد به کار رفته در تابلو فرش

شهرهای ایران بنا به سبک و رسم خود از مواد مختلفی در قالیبافی استفاده می کنند. خلاقیت مردم دوران باستان باعث شده است که ما هنر با ارزشی با مواد مختلف داشته باشیم. به طور کلی، پشم، ابریشم یا پنبه مواد اصلی فرش دستباف هستند. البته ترکیبی از این چند ماده در بافت نیز استفاده می شود. هرچه ابریشم نقاشی بالاتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر است.

نوع گره

همانطور که می دانید قالی بافی به روش سنتی و با گره انجام می شود. گره به معنی اتصال تار به پود است. هر فرش نوع گره خاص خود را دارد. به همین دلیل هنگام لمس فرش احساس متفاوت خواهید کرد.

در گره ها، تراکم گره بسیار مهم است. همانطور که گفته شد، گره ها انواع مختلفی دارند. یکی از این گره ها گره نامتقارن یا گره فارسی است که معمولاً در ایران استفاده می شود. این نوع گره بافت ظریفی ایجاد می کند. نوع دیگر گره گره متقارن یا ترکی است که غالباً در فرش های شمال ایران یافت می شود. نوع متداول دیگر گره در بافت فرش گره جفت است که می تواند متقارن یا نامتقارن باشد اما به طور کلی این گره سرعت بافت را افزایش می دهد.

فرش های برجسته

مطمئناً هنگام خرید فرش، فرش هایی با نقش برجسته دیده اید. ممکن است مانند بسیاری از افراد از خود بپرسید که چگونه فرش ها با نقش برجسته بافته می شوند. یکی از مراحلی که در طی مراحل تولید فرش انجام می شود، پرداخت یا (کنده کاری) آنهاست. در واقع، پرداخت آخرین چیزی است که روی یک فرش وجود دارد. شخصی که کار پرداخت را انجام می دهد، پرداخت کننده (کار کنده کاری) نامیده می شود.

هیچ فرش برجسته ای به این روش بافته نمی شود. این اثر محصول هنر Carving Kar است. برخی از طرح های تابلو فرش ها به شکل بته جقه هستند که در ترمه های اصیل ایرانی پیدا می شوند.

  • ۹۹/۰۷/۰۳
  • shiva sharifi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی