culture24.blog.ir

این وبلاگ همه آنچه که به حوزه فرهنگ و هنر مربوط می شود، را پوشش می دهد.

culture24.blog.ir

این وبلاگ همه آنچه که به حوزه فرهنگ و هنر مربوط می شود، را پوشش می دهد.

  • ۰
  • ۰

برای تماشای تمدن چندین هزار ساله ایران باید به جایی خارج از مرزهای کشور سفر کنیم و در موزه لوور فرانسه به دنبال آن ها بگردیم. تعداد آثار باستانی ایران در این موزه به حدی زیاد است که حتی آنری لوارت موزه دار این مجموعه معتقد است لوور، سفارت دوم ایران در پاریس است! پس با ما باشید تا در قالب کلمات به این موزه سفر کنیم و از آثار تاریخی و فرهنگی کشورمان بیشتر بدانیم.

لوح حمورابی، شاه بابِل

لوح حمورابی نمادی از تمدن بین‌النهرین است. این ستون سنگی بزرگ از جنس سنگ بازالت که در قرن هجدهم پیش از میلاد به فرمان شاه بابِل ساخته شد، یک اثر هنری، تاریخی و ادبی است و کامل‌ترین چکیده‌ی قانونی عهد باستان بین‌النهرین به شمار می‌آید.

این اثر شگرف توسط پادشاهی ایلامی در قرن دوازدهم پیش از میلاد، از بابِل به کاخی در شهر شوش منتقل شد. پس از کشف آن توسط باستان‌شناسان فرانسوی، این اثر ارزشمند برای مطالعه به موزه‌ی لوور منتقل شد.

همچنین بخوانید: بهترین صنایع دستی اصفهان که باید در هر خانه ای باشد

سرستون سنگی کاخ آپادانای شوش

این اثر یکی از بقایای ۳۶ سرستون کاخ آپادانای داریوش اول در شوش است که در پی کاوش های اولین گروه باستان شناسان فرانسوی در سال ۱۸۹۰ میلادی کشف و به موزه لوور منتقل شد. این سرستون، پس از بازسازی به عنوان نماد هنر و معماری ایران باستان در تالار هخامنشیان موزه لوور به نمایش گذاشته شده است.

لوح گلی منشور ساخت کاخ آپادانا

 

این کتیبه گلی که “منشور ساخت کاخ شوش” نامیده شده است، به شکل مربع به طول ۴۲ سانتی متر است که در سال ۱۹۱۱ میلادی از زیر یکی از پایه های ورودی کاخ آپادانا کشف شد. این کتیبه به سه زبان عیلامی، بابلی و پارسی کهن نگاشته شده است.

قسمتی از این کتیبه اکنون در موزه لوور است و تکه های دیگری از آن در موزه باستان شناسی شوش نگهداری می شود. دو کتیبه دیگر، یکی به زبان عیلامی و دیگری به زبان بابلی، در ضمن کاوش در سال ۷۰-۱۹۶۹ در محل کاخ آپادانا و تالار بار عام داریوش اول یافت شده است

سایر آثار باستانی ایران در موزه لوور

  • قاب تزئینی گوپِت یا لاماسوهای هخامنشی
  • گور بزرگ زاده هخامنشی در موزه لوور پاریس
  • بازوبند طلایی با تزیین سر شیر
  • مجسمه ملکه ناپیرآسو
  • لوح سنگی پیروزی نارامسین
  • سیت شمسی ماکت مفرغی یک معبد عیلامی
  • لیوان سفالی بلند با نقش بز کوهی

جمع بندی:

به طور کلی آثار باستانی ایران در موزه لوور به دو دسته ایران باستان و دوره اسلامی تقسیم می شود. آثار دوره ایران باستان به دوره هخامنشیان، عیلامیان و قبل از عیلامیان باز می گردد. آثار اسلامی هم به بعد از حکومت ساسانیان مربوط است.

 

 

 

 

 

  • ۰۰/۰۴/۲۲
  • shiva sharifi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی