culture24.blog.ir

این وبلاگ همه آنچه که به حوزه فرهنگ و هنر مربوط می شود، را پوشش می دهد.

culture24.blog.ir

این وبلاگ همه آنچه که به حوزه فرهنگ و هنر مربوط می شود، را پوشش می دهد.

  • ۰
  • ۰

ترمه یکی از با ارزش‌ترین صنایع دستی ایرانی است که زیبایی مسحور کننده آن همواره مورد توجه همه مردم بوده و هست. ترمه پارچه زیبایی است که از الیاف نرم و لطیف بافته می شود و یکی از صنایع دستی با ارزش ، نفیس و شناخته شده در کشورمان است. این پارچه از دوران صفویه در ایران بافته میشد و هم اکنون در یزد، کاشان، کرمان و تهران تولید می شود.

در سالهای اخیر تلاش شده است این هنر ایرانی در سازمان میراث فرهنگی حفظ و احیا شود. اما اگر در تهران زندگی می کنید یا دوست توریستی از شهرهای دیگر کشورمان هستید و گردشگران خارجی از شما می پرسند که کجا ترمه زیبا و رنگارنگی را می تواند ببیند و بخرد، چه جوابی می دهید؟

انواع ترمه

ترمه انواع مختلفی از گذشته تا به امروز دارد و برای اهداف مختلفی بافته می شود. به طور کلی، نقش اصلی که در ترمه استفاده می شود، نقش بته جقه است که نقش اصلی ترمه است. علاوه بر این، از طرح های دیگری مانند درختچه های کشمیری، درختچه های بادام و... نیز در آن استفاده شده است. با توجه به این طرح ها ترمه انواع مختلفی دارد.

به عنوان مثال ، ترمه چهار قد که به صورت ترنج و گل الاستیک بافته می شود. شال ترمه که نقشی شبیه کندوی عسل دارد. ترمه شال ترمه ، ترمه شال ترمه که در آن از نقش بته جقه و درخت استفاده می شود، ترمه کرمان ، ترمه شال امیری ، ترمه شال یزدی و. همه این ترمه ها در الگوهای مختلفی بافته می شوند و برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند و از گذشته محبوب بوده اند.

تشخصیل ترمه اصل از تقلبی

ترمه اصل ترمه‌ای دست بافت است که امروزه بسیار نادر بوده و قیمت بالایی دارد. در تار و پود ترمه اصل از ابریشم اعلا استفاده شده و بسیار نرم و لطیف و دارای رنگ‌های زیبا و چشم‌نواز است. نمونه‌های دیگر نیز از پشم هستند که نرمی و لطافت آن را دارند.

در ابتدا با روش تشخیص ابریشم اصل آشنا شوید. ابریشم اصل را می‌توان به‌راحتی از ابریشم مصنوعی یا همان ویسکوز تشخیص داد. یک نخ از پارچه را جدا کنید و آن را بسوزانید. اگر ابریشم اصل باشد خیلی آهسته می‌سوزد و درنهایت پودر می‌شود؛ اما ابریشم مصنوعی همانند سوزاندن پلاستیک جمع می‌شود.

بوی سوختن ابریشم مصنوعی مانند بوی سوختن کاغذ است؛ اما ابریشم طبیعی که در ترمه اصل به کار برده می‌شود؛ بوی سوختنی معادل با بوی سوختگی مو دارد.

  • ۹۹/۰۶/۲۵
  • shiva sharifi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی