culture24.blog.ir

این وبلاگ همه آنچه که به حوزه فرهنگ و هنر مربوط می شود، را پوشش می دهد.

culture24.blog.ir

این وبلاگ همه آنچه که به حوزه فرهنگ و هنر مربوط می شود، را پوشش می دهد.

  • ۰
  • ۰

فرهنگسراها با فعالیت­های متنوع­، جهت ارتقاء سطح دانش فرهنگی مردم­، توسعه مراودات اجتماعی­، گذران اوقات فراغت و برخورداری از امکانات متنوع جهت انجام تفریحات سالم­، از جمله نیازهای ضروری و بالنده جامعه شهری می­باشد.

فرهنگسراها مراکزی هستند که با دو قشر عمده از مردم در ارتباطند: گروه هنرمندان فرهیخته و عموماً میانسال و یا سالمند به عنوان مدرس و استاد و دیگر گروه نوجوانان و جوانان هنرجو و هنرمند. فرهنگسرا ساختمانی است که در آن یک یا چند نهاد فرهنگی فعالیت دارند. در فرهنگسراها معمولاً شرایطی برای آموزش امور گوناگون فرهنگی و هنری و اجتماعی و همچنین آموزش پیشه‌ها و هنرهای گوناگون مانند نگارگری، کوزه‌گری، نقاشی، خطاطی و... فراهم می‌گردد.

فرهنسگرا محلی است که در آن جوان از یک سو به بیان و مطرح کردن خویش و احساسات و اندیشه­هایش می پردازد و از سوی دیگر بر ذخیره فرهنگ ملی می­افزاید، لذا فرهنگسرا باید به طرز همه جانبه در برانگیختن روحیه کشف و ابداع و خلاقیت در جوانان موثر باشد.

شناخت اصول:

آنچه را که امروزه فرهنگ یک ملت یا به عبارتی دیگر میراث اجتماعی او می نامند، نتیجه کوشش هایی است که نسل های گذشته در راه آموختن یا یادگیری به کار برده اند. فرهنگ مجموعه ی پیچیده ای است شامل: دانشها اعتقادات هنر اخلاق قوانین رسوم و تمامی چیزهایی که به وسیله انسان به عنوان عضو جامعه اکتساب می شود.

مفاهیم و الگوهای طراحی:

فرم یکی از مقوله های اساسی آفرینش معماری به شمار می آید. در واقع سنگین ترین وظیفه ای که برای معمار میتوان قائل شد، آفرینش فرم است. معمار در آفرینش فضا آنچه را میخواهد بگوید، با استفاده از فرم ابراز میکند، همچنان که موسیقی سازان، نقاشان، شاعران و فیلمسازان نیز هریک به زبان و بیان خاص خود آنچه را در دل دارند، از طریق اصوات، کلامها و رنگها به مخاطبان خودشان انتقال میدهند.

روش های مختلف طراحی معماری:

۱- روش طراحی فرم گرا که برای طراحی بناهایی مثل سینما، تئاتر، موزه، فرهنگسرا و تا حدودی مذهبی می توانیم از چنین سبک و سیاقی استفاده کنیم.
۲- روش طراحی عملکرد گرا که برای طراحی ساختمان هایی مثل بیمارستان، مدرسه ها و برج های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد.
 

آمفی تئاتر:

شامل قسمت های زیر می باشد:

سالن اصلی، فروش بلیط و اطلاعات، فروش فیلم و نوار مجله، اتاق مسئول، سالن انتظار، بوفه آمفی تئاتر، انبار تجهیزات، اتاق برق، اتاق گریم، سرویس بهداشتی و اتاق پروژکسیون  

کتابخانه ها:

مواردی که باید در طراحی فضاهای فرهنگی رعایت شود، میزان فضاهای کتابخانه، ابعاد و استانداردهای پیشخوان و برگه دان، استاندارد ابعاد قفسه ها و عمق قفسه ها، طول قفسه ها، ارتفاع قفسه ها، استاندارد میزها، نور پردازی، آکوستیک و تهویه ی مطبوع می باشد.

دستورالعمل ها و آئین نامه های اجرائی:

جدا از تمامی بحث های گوناگون مانند زیبایی شناسی-فلسفه و... هر ساختمان دارای استاندارهایی است. در بحث استاندارد دارای دو بخش کلی هستیم:

1-استاندارد های تعیین شده توسط ارگانهای شهری مانند شهرداری که معمولاً مربوط به مقوله شهرسازی هستند.

2-استانداردهای کلی که به حالت کلی و عام در مورد مقیاس انسانی مورد توجه هستند. استانداردهای کاربری فرهنگی-مذهبی:

ضوابط مربوط به تفکیک زمین:

حداقل تفکیک در محله 500 

حداقل تفکیک در ناحیه   1000

حداقل تفکیک در منطقه و شهر 2500

حداقل عرض دسترسی سواره در مقیاس محله m 12 است.

حداقل عرض دسترسی سواره در مقیاس محله های وسیع  m 14است.  

ضوابط کلی مربوط به احداث ساختمان:

حداکثر سطح اشغال 50% در همکف (در سطوح محله-ناحیه-شهر-منطقه)

حداکثر بنا در دو طبقه 100% در دو طبقه  

  • ۹۹/۱۱/۰۷
  • shiva sharifi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی