culture24.blog.ir

این وبلاگ همه آنچه که به حوزه فرهنگ و هنر مربوط می شود، را پوشش می دهد.

culture24.blog.ir

این وبلاگ همه آنچه که به حوزه فرهنگ و هنر مربوط می شود، را پوشش می دهد.

  • ۰
  • ۰

ایران به عنوان کهن ترین کشور جهان شناخته شده است و همین یک مورد کافی است تا بدانیم کشورمان گنجینه ای از اقوام، سنن، مذاهب، آیین ها و البته فرهنگ و هنر بی پایان است.

کشوری که محل شکل گیری اولین تمدن های تاریخ بوده است و بزرگ ترین امپراطوری جهان را داشته است، عجیب نیست که نام آثار فرهنگی آن در فهرست جهانی یونسکو دیده شود. جالب است بدانید ایران با 14 اثر دارای بیشترین میراث فرهنگی ثبت شده در دنیاست.

 برای آشنایی با این فرهنگ غنی و مراکز ثبت شده جهانی در ادامه با ما باشید.

دهکده سفال لالجین

شهر لالجین در 20 کیلومتری همدان قرار دارد و محلی‌ها آن را لالون می‌نامند. لالجین قطب سفال کشور محسوب می‌شود و از دیرباز این هنر در این منطقه ریشه داشته است. لالجین دارای پیشینه سفال‌سازی 700 الی یک هزار سال است که در حال حاضر سفال‌گری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رشته‌های صنایع‌دستی استان همدان شهرت جهانی دارد. لالجین به واسطه سفال‌هایش در شورای جهانی صنایع دستی به عنوان دهکده جهانی سفال ثبت شد.

شهرجهانی گلیم سیرجان

سیرجان در 170 کیلومتری شهر کرمان دارای یکی از عجیب‌ترین صنایع دستی ایران است. گلیم شیریکی پیچ محصولی است که سیرجان را به عنوان شهرجهانی گلیم در دنیا ثبت کرده است. گلیم شیریکی پیچ ترکیبی از گلیم و قالی است که بخشی از آن مانند سوزن دوزی بافته می‌شود. برخی می‌گویند به دلیل سختی کار این محصول با همکاری چند نفر تولید می‌شده و به همین دلیل شیریکی پیچ نام گرفته است. در این نوع گلیم برخلاف انواع دیگر گلیم که در آن‌ها پود باعث شکل‌گیری محصول می‌شود، پود نقشی در بافت ندارد و فقط تار‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند و باعث استحکام درگیری نخ خامه با تار‌ها می‌شود.

 

شهر جهانی کلاش

مریوان در 120 کیلومتری سنندج یکی دیگر از شهرهای جهانی صنایع دستی ایران است. گیوه یا کلاش یکی از محصولات شناخته شده صنایع دستی است و نوع سنتی و اصیل این محصول در مریوان بافته می‌شود.. گیوه‌های سفید مریوان قدمت تاریخی در این منطقه دارند و حتی بخش قابل توجهی از‌ آنها صادر می‌شود.

دهکده جهانی سفال کلپورگان

کلپورگان، روستای دورافتاده‌ای در استان سیستان و بلوچستان دارای یکی از ارزشمندترین صنایع دستی ایران است. سفال کلپورگان هرچند در کشور ناشناخته است اما در بین مشتریان خارجی ارج و قرب ویژه‌ای دارد. دلیل اهمین سفال کلپورگان نحوه تهیه و نقوش روی آن است. این سفال به بدوی‌ترین حالت ممکن و بدون چرخ سفال توسط زنان این منطقه درست می‌شود و نقوش آن مشابه سفال‌هایی است که در منطقه باستانی شهر سوخته توسط باستان شناسان کشف شده است. زنده ماندن این هنر سفال‌گری طی هزاران سال در بین مردم این منطقه یکی دیگر از اهمیت‌های این سفال است.

علاوه بر این ها، شهر شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی، زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله، ملایر از استان همدان به عنوان شهر جهانی مبلمان و منبت، روستای قاسم آباد گیلان به عنوان روستای جهانی چادرشب بافی، تبریز برای فرش، اصفهان برای صنایع دستی خلاق، مشهد برای گوهرسنگ ها، میبد یزد در رشته زیلوبافی و روستای خراشاد خراسان جنوبی در حوزه حوله بافی  در یونسکو به ثبت رسیده اند.

 

  • ۹۹/۰۵/۰۹
  • shiva sharifi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی