culture24.blog.ir

این وبلاگ همه آنچه که به حوزه فرهنگ و هنر مربوط می شود، را پوشش می دهد.

culture24.blog.ir

این وبلاگ همه آنچه که به حوزه فرهنگ و هنر مربوط می شود، را پوشش می دهد.

  • ۰
  • ۰

صنایع دستی و اصفهان دو کلمه آشنا هستند که پیوندی ناگسستنی با هم دارند و نمی توان آن ها را جدا از هم تصور کرد. به طوری که هر گردشگری که به این استان سفر می کند، حتما یکی از این از صنایع دستی را با خود سوغاتی می آورد. تنوع این محصولات آنقدر زیاد است که موقع انتخاب شما را حسابی گیج می کند. بنابراین قصد داریم بهترین صنایع دستی استان اصفهان را به شما معرفی کنیم تا با دید بهتری دست به انتخاب بزنید.

خاتم‌ کاری سوغات اصفهان

خاتم‌کاری هنری ظریف و اصیل است که در استان اصفهان توسط استادان خاتم‌کاری روی چوب‌های مخصوص، عاج و استخوان فیل و مفتول‌های فلزی نقش می‌بندد. زمان دقیق پیدایش این هنر مشخص نیست اما در ایران از زمان سلجوقیان رواج پیدا کرده و در زمان صفویان به اوج خود رسیده است.

خاتم کاریِ درِ مدرسه سلطانی چهارباغِ اصفهان از زمان صفویان به جا مانده است و در بسیاری از بناهای تاریخی مانند منبر چوبی مسجد لنبان اصفهان و درهای تالار آینه کاخ گلستان تهران می‌توان این هنر ارزشمند را مشاهده کرد.

فیروزه کوبی هنری ارزشمند از صنایع دستی اصفهان

فیروزه کوبی ابتدا در خراسان انجام شد اما با راه یافتن به اصفهان توانست عنوان یکی از زیباترین صنایع دستی اصفهان را به خود دهد. در هنر فیروزه کوبی ظروف مسی با استفاده از سنگ‌های فیروزه در قطعات بسیار کوچک آراسته می شود.

به این شیوه که قطعات ریز فیروزه با استفاده از ابزار و وسایل فیروزه کاری بر روی ظروف مسی قرار داده شده و با استفاده از چسب فیروزه کوبی یا لاک گردویی محکم می‌شوند. هر چقدر فاصله بین قطعات فیروزه کمتر باشد ارزش هنری کار بیشتر است و قیمت بالاتری دارد. فیروزه کوبی نسبت به سایر هنرهای اصفهان گران‌قیمت‌تر است زیرا مواد اولیه به کار رفته در آن ارزش بالایی دارد.

میناکاری

 از جمله صنایع دستی اصفهان که در آن فلزات را با مواد رنگی مات و به کمک شعله تزئین می­کنند. در واقع این هنر یک نوع مهارت آزمایشگاهی نیز هست! البته ناگفته نماند که این هنر بر روی سفال و شیشه نیز قابل انجام است.

گچ­بری

 از جمله صنایع دستی اصفهان که همانطور از نام آن مشخص است ماده­ ی اصلی گچ است که طرح و نقش آن وابستگی شدیدی به منطقه و دوره­ ی زمانی دارد که صورت گرفته است. به این دلیل این کار در زمره ­ی صنایع دستی اصفهان قرار گرفته است که گچ دارای ویژگی­های شکل پذیری، چسبندگی، رنگ پذیری مطلوب، کاربرد راحت و ارزانی است.

گره چینی

از جمله صنایع دستی اصفهان که نه تنها هنر معماری را شامل می­شود بلکه زیر مجموعه­ ی هنرهای چوبی نیز هست زیرا در آن، اساتید مربوطه آلات و لغات مدنظر خود را با کاشی، آجر یا چوب به شکل­های تزئینی مختلف در کنار هم قرار می­دهند تا طرح زیبایی حاصل شود. نمونه­ای از صنایع دستی اصفهان را می­توان در حرم شاه عبدالعظیم نیز مشاهده کرد.

معرق کاری

 در این نوع از صنایع دستی اصفهان، با دوربری بر روی چوب­های رنگی و ترکیب مصالح فیبر، خاتم، فلز و صدف و همچنین رنگ­هایی مثل پلی استر سعی می­کنند تا هنر خود را به نمایش بگذارند که قدمت آن به قرن 6 برمی­گردد.

قلمدان سازی

قلمدان سازی به این دلیل در زمره­ ی صنایع دستی اصفهان قرار می­گیرد که خود قلمدان که از جنس چوب، مقوا یا پاپیه ماشه است، با هنر و ذوق اساتید مربوطه، نقوش گیاهی و شکار، پرندگان و انسان­ها بر روی آن پدید می ­آید تا وسیله­ و ظرفی بسیار زیبا و لوکس برای نگهداری قلم­های نفیس خوشنویسی و ابزار نگارشی باشد.

 

 

 

  • ۰۰/۰۲/۱۲
  • shiva sharifi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی